دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: تفاوتهای تیم و گروه

  1. #1
    همکار تالار مدیریت
    رشته تحصیلی
    مدیریت
    نوشته ها
    980
    ارسال تشکر
    4,502
    دریافت تشکر: 2,484
    قدرت امتیاز دهی
    167
    Array

    پیش فرض تفاوتهای تیم و گروه

    ده تفاوت اساسی تیم و گروه

    هدف از تشکیل یک تیم حصول اهدافیست که بدست آوردن آنها توسط کار فردی امکان پذیر نیست. هدف و مقصود یک تیم فعالیت، حصول نتایج و بدست آوردن پیروزی در محیط و بازار کار است.

    بهترین مدیران آنهایی هستند که بتوانند گروهی از افراد را گرد هم آورده و آنها را بشکل یک تیم درآورند. در ادامه به بیان ۱۰ تفاوت اساسی بین تیم و گروه خواهیم پرداخت که شما را در ایجاد تیمی فعال و مولد یاری خواهد نمود.


    • ادراک

    در یک گروه، اعضاء بر این باورند که برای مقاصد اجرایی گرد هم آمده اند. در این بین ممکن است افراد در کارهای یکدیگر نیز دخالت کرده و بخاطر منافع خود، منافع دیگران را به خطر انداخته و یا آنرا نادیده بگیرند.

    در یک تیم، اعضاء استقلال خود را دریافته اند و می دانند که بهترین راه حصول اهداف فردی و گروهی، پشتیبانی متقابل است. در تیم، زمان با کشمکش در خصوص ریشه ها و پایه ها و بدست آوردن مقاصد شخصی به قیمت به خطر انداختن مصالح دیگران هدر نمی رود.



    • مالکیت

    در یک گروه، افراد بیشتر بر روی خود و اهداف خود تمرکز می کنند، چراکه نقش بسزایی در برنامه ریزی اهداف و مسیر حرکت بخش خود ندارند. آنها به شغل خود بعنوان یک کار استخدامی نگاه می کنند. در یک گروه افراد بیشتر به دنبال نفع شخصی خود هستند.
    در یک تیم، افراد نسبت به کار و بخش خود احساس مالکیت می کنند، چراکه آنها نسبت به اهداف و ارزش هایی که خود در بوجود آوردن آنها سهیم بوده اند متعهد هستند.



    • خلاقیت و همکاری

    در یک گروه، به جای نظرخواهی درباره بهترین رویکرد کاری، کارها به افراد دیکته می شود. ابراز پیشنهادات و خلاقیت تشویق نمی شود.

    در یک تیم، افراد با بکارگیری استعدادهای شخصی، دانش و خلاقیت در موفقیت سازمان خود مشارکت می نمایند.



    • اعتماد

    در یک گروه، افراد یک حس عدم اعتماد نسبت به انگیزه های همکاران خود دارند، چراکه نقش آنها را در سازمان درک نمی نمایند. در یک گروه، ابراز نظر یا مخالفت، عملی تفرقه انداز و غیرحمایتی در نظر گرفته می شود.

    در یک تیم، افراد در فضایی مملوح از اعتماد فعالیت می نمایند و نسبت به ابراز ایده ها، نظرات، مخالفت ها و احساسات خود تشویق می شوند. یک تیم سؤالات و پرسش های اعضاء خود را با آغوش باز می پذیرد.



    • درک متقابل

    در یک گروه، افراد در مورد حرف های خود خیلی احتیاط می کنند، لذا هیچگاه فضایی برای درک واقعی فراهم نمی شود. ممکن است افراد نا آگاه به بازی گرفته شوند و یا برای مچ گیری تله ای برای آنها فراهم شود.

    در یک تیم، اعضاء ارتباطات باز و صادقانه را تمرین می کنند. آنها تلاش می کنند نقطه نظرات یکدیگر را درک نمایند.



    • رشد فردی

    در یک گروه، افراد از آموزش خوبی برخوردار می شوند، اما در نحوه و چگونگی بکارگیری آن در کارشان توسط مدیر و گروه کاری محدود می شوند.

    در یک تیم، اعضاء تشویق می شوند تا مهارت های خود را توسعه داده و آنها را در کار خود بکار گیرند. آنها پشتیبانی مستقیم تیم را به وضوح مشاهده می کنند.



    • رفع تضادها

    در یک گروه، افراد خود را در وضعیت های تضادی می یابند که چگونگی حل آن برای آنها نامعلوم است. ممکن است سرپرست یا مدیر آنها تا بروز آسیب جدی (وضعیت بحران) از مداخله دوری گزیند.

    در یک تیم، اعضاء این نکته را درک می نمایند که تضاد یکی از جنبه های عادی فعل و انفعالات روابط انسانی است و به چنین وضعیت هایی به چشم فرصتی برای ایده های جدید و خلاقیت می نگرند.



    • تصمیم گیری مشارکتی

    در یک گروه، افراد ممکن است در یک تصمیم گیری که بر روی گروه تأثیرگذار است شرکت نموده یا ننمایند. در یک گروه، اغلب اوقات مطابقت و همرنگی با جماعت مهمتر از نتایج مثبت است. وضعیت های برنده/بازنده در یک گروه بسیار عادی است.

    در یک تیم، اعضاء در تصمیم گیری های تیم مشارکت می نمایند، اما می دانند که لیدر تیم باید در مواقعی که تصمیم گیری نهایی با مشکل مواجه شده و یا در مواقع اضطراری، تصمیم نهایی را اتخاذ نماید. وضعیت های برنده/برنده در تمامی اوقات هدف غایی تیم می باشد.



    • رهبری شفاف

    در یک گروه، اعضاء تمایل دارند در محیطی کار کنند که استانداردهای عملکرد تعریف نشده باشد. لیدرها معمولاً در صحنه عمل حضور نداشته و ترجیح می دهند از پشت میز کارشان رهبری کنند.

    در یک تیم، اعضاء در یک محیط ساخت یافته فعالیت می کنند. آنها می دانند که مرزهایی وجود داشته و چه کسی تصمیم گیرنده و مرجع نهایی است. لیدر استانداردهای عالی عملکرد مورد توافق همه را تعیین نموده و از طریق مشارکت فعال و راغب گروه مورد احترام قرار می گیرد.



    • تعهد

    در یک گروه، اعضاء تعهد خاصی نسبت به برتری و افتخار فردی ندارند. تراز عملکرد معمولاً متوسط است. جابجایی پرسنل معمولاً زیاد دیده می شود، چراکه افراد مستعد سریعاً در می یابند که:

    الف) انتظارات شخصی آنها تأمین نمی گردد
    ب) رشد نمی کنند و از دیگران یاد نمی گیرند
    ج) با بهترین افراد همکاری ندارند

    در یک تیم، فقط آنهایی که به برتری و عملکرد عالی متعهد هستند استخدام می شوند. اعضاء آینده تیم در پشت در صف می گیرند تا بتوانند بر اساس سطوح بالای مهارت خود به استخدام تیم درآیند. همه افراد در محیطی سازگار و هماهنگ با یکدیگر کار می کنند.


    نویسنده: نایجل ویلیامز
    مترجم: سید محمد موسوی
    درخت دافعه دارد که

    سیب می افتد



    وگرنه هیچ سقوطی نشان جاذبه نیست



  2. 5 کاربر از پست مفید B a R a N سپاس کرده اند .


  3. #2
    همکار تالار مدیریت
    رشته تحصیلی
    مدیریت
    نوشته ها
    980
    ارسال تشکر
    4,502
    دریافت تشکر: 2,484
    قدرت امتیاز دهی
    167
    Array

    پیش فرض پاسخ : تفاوتهای تیم و گروه

    درخت دافعه دارد که

    سیب می افتد



    وگرنه هیچ سقوطی نشان جاذبه نیست



  4. 4 کاربر از پست مفید B a R a N سپاس کرده اند .


  5. #3
    همکار تالار مدیریت
    رشته تحصیلی
    مدیریت
    نوشته ها
    980
    ارسال تشکر
    4,502
    دریافت تشکر: 2,484
    قدرت امتیاز دهی
    167
    Array

    پیش فرض پاسخ : تفاوتهای تیم و گروه

    مدارك و شواهد گوياي اين است كه اگر نوع كار به مهارتها ، تجربه و ديدگاههاي گوناگون نياز داشته باشد تيم به مراتب بهتر از فرد عمل مي كند و از آنجايي كه سازمانها با تشكيل تيم هايي از افراد زبده و متخصص در زمينه رقابت به صورتي مؤثر و با كارآيي عمل كنند و از تمام تواناييها و استعداد افراد نخبه نهايت استفاده را ببرند . توجيه ديگر در رابطه با شهرت تيم اين است كه تيم به صورت ابزار و يا وسيله اي مؤثر در دست مديريت قرار گرفته است .

    گروه كاري همان تيم نيست . گروه عبارت است از دو يا چند نفر كه رابطه و وابستگي متقابل با يكديگر دارند و گرد هم مي آيند تا به هدفهاي خاصي دست يابند و اصولاً به سبب وجود رابطه متقابل ، اعضاء اطلاعات را مبادله كرده و به يكديگر كمك مي كنند تا تصميمي گرفته شود و در حوزه مسئوليت خود يكديگر را ياري مي دهند . بنابراين عملكرد افراد در مجموع بصورت كار گروه در مي آيد و هر يك از افراد در انجام اين كار نقش و سهم مشخصي دارند و به اصطلاح هم افزايي مثبت مطرح نيست ليكن در يك تيم كاري پديده هم افزايي مشاهده مي شود و تلاش افراد موجب عملكردي مي گردد كه از مجموع عملكرد اعضاء بيشتر است در نمودارزير تفاوت بين گروه كاري و تيم كاري ارائه شده است .




    درخت دافعه دارد که

    سیب می افتد



    وگرنه هیچ سقوطی نشان جاذبه نیست



  6. 5 کاربر از پست مفید B a R a N سپاس کرده اند .


  7. #4
    همکار تالار مدیریت
    رشته تحصیلی
    مدیریت
    نوشته ها
    980
    ارسال تشکر
    4,502
    دریافت تشکر: 2,484
    قدرت امتیاز دهی
    167
    Array

    پیش فرض پاسخ : تفاوتهای تیم و گروه

    تیم و گروه، دو مفهومی هستند که توسط انسان مدرن، بیش از پیش، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    در گذشته، دو برادر در کارگاه دوچرخه‌سازی خودشان، می‌توانستند پرنده‌ی رایت را بیافرینند، حال آن که بوئینگ 747 پروژه‌ای بود که تنها بودجه‌ی اولیه‌ی آن برابر یک میلیارد دلار و زمان پیش‌بینی شده برای ساخت آن 5 سال بود و «تیمی» از افراد، با مدیریت «جو سوتر» آن را آماده‌ی پرواز کردند. این تفاوت در نوع پروژه، نشان از آن دارد که با گذشت زمان هیچ چیز، نه زندگی و نه چیز دیگر، در جهت ساده شدن، رشد نمی‌کند بلکه همواره با خود پیچیدگی‌های بیشتری به دنبال می‌آورد که برای فائق شدن بر آن، همکاری دو نفر، کافی نیست بلکه نیاز به همیاری آنان دارد.

    در جامعه‌ی امروز، فرد نمی‌تواند به تنهایی، کار اثربخش و مفیدی انجام دهد، بلکه نیاز به وجود تیم‌هایی است تا بتوانند به صورت کارا به فعالیت بپردازند و نتایج مطلوب را کسب کنند.



    • تفاوت تیم و گروه

    عموما تیم و گروه، دو واژه‌ای هستند که بسیار زیاد، به جای هم استفاده می‌شوند؛ اما باید گفت که این دو، تفاوت‌هایی با هم دارند. «گروه» جمعی بیش از دو نفر است که در آن فردی مشخصا وظیفه‌ی رهبری را بر عهده دارد و افراد را در انجام کارهای کاملا مستقل و غیر مشترک، مدیریت می‌کند. اما «تیم» جمعی بین 12-2 نفر است که اعضای آن، رهبر خاصی ندارند و همگی، فعالیت‌هایشان را برای رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر هماهنگ کرده‌اند و در راه رسیدن به آن گام برمی‌دارند. هدف مشترک موجود بین افراد و هماهنگی مورد نیاز جهت تامین آن، دو مؤلفه‌ای هستند که تیم را تعریف می‌کنند. در یک «تیم»، برای تحقق اهداف، باید هماهنگی صورت گیرد تا کارها را هدفمند سازد.


    برگرفته از سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
    درخت دافعه دارد که

    سیب می افتد



    وگرنه هیچ سقوطی نشان جاذبه نیست



  8. 4 کاربر از پست مفید B a R a N سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مقاله: برترين و بزرگترين تاریخچه کامل tekken
    توسط Geek در انجمن نقد و بررسی بازی های کامپیوتری
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 6th September 2011, 02:10 PM
  2. تیم یا گروه ، تشابه اسمی
    توسط MR_Jentelman در انجمن سایر موضوعات مدیریت
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 3rd December 2010, 01:38 AM
  3. سازماندهی گروههای مشارکتی در سازمانهای یادگیرنده
    توسط MR_Jentelman در انجمن مجموعه مدیریت اجرایی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 1st December 2010, 08:43 PM
  4. مشاهیر علمی
    توسط ریپورتر در انجمن سایر موضوعات بخش فنی و مهندسی
    پاسخ ها: 49
    آخرين نوشته: 10th April 2010, 11:05 AM
  5. تغذیه و دیابت
    توسط matrix در انجمن تغذیه
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 19th November 2009, 03:37 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •