دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: مگ لو (قطار مغناطیسی)

  1. #1
    یار همیشگی
    رشته تحصیلی
    مکانیک-ساخت و تولید، صنایع
    نوشته ها
    3,587
    ارسال تشکر
    11,222
    دریافت تشکر: 9,950
    قدرت امتیاز دهی
    3438
    Array

    پیش فرض مگ لو (قطار مغناطیسی)





    مگ لو (قطار مغناطیسی)



    از زماني كه خصوصيات و مشخصات فني اصلي سيستم هاي ريلي طرح گرديدهتاكنون همواره سعي بر اين بوده كه مشكلات اين سيستم رفع گردد و يا حتي الامكان بهبود يابد. در اين زمينه تلاش هاي مختلفي بصورت جدي و يا به صورت مقطعي صورت پذيرفته است. در عصر حاضر، بيشتر توجه بر روي كاهش نياز بهتماس چرخ و ريل متمركز شده است چرا كه اين امر باعث فرسودگي چرخ و ريل و ايجاد آلودگي صوتي مي گردد و از سوي ديگر در ميزان چسبندگي و در نتيجهاعمال توان حداكثر، محدوديت هايي ایجاد می گردد. يكي از راه حلهايي كه جهتكاهش تماس چرخ و ريل به نظر مي رسد، استفاده از سيستم شناوري مغناطيسي است. شناوری مغناطيسي (Magnetic Levitation) یا مگ لو (مگلو) تكنولوژي جديدي در حمل و نقل ريلي است. مگ لو اولين حركت اساسي در زمينه تكنولوژي راه آهن از زمان پيدايش آن بوده است. قطار مگ لو با داشتن سرعتی بالا، ازسيستم هاي تعليق مغناطيسيغيرتماسي، هدايت كننده و رانشي استفادهنموده و دارای چرخ و محور نمی باشد. با جايگزيني اجزاي مكانيكي با قطعات الكترونيكي بدون سايش، بر محدوديت هاي تكنولوژي چرخ- ريل غلبه ميشود. سیستم مگ لو با بهره گیری از میدان مغناطیسی که بین قطار و خط (Guideway) ایجاد می گردد، در فاصله اندکی از خط معلق مانده و در طول خط به پرواز در میآید. در قطارهای مغناطیسی (Magnetic Levitation) به دلیل عدم تماس فیزیکی بین قطار و خط، اصطکاک تماسی وجود ندارد. فناوری مگ لو نقطه اشتراکی با خطوط ریلی نداشته و تاسیسات آن کاملا باید بطور مجزا طراحی و ساخته شوند. این قطارها با شکل خاص آیرودینامیک خود دارای سرعت بسیار بالایی می باشند. سيستم هاي مگ لو از لحاظ شكل و ظاهر داراي ويژگي هایي هستند كه مي توانند به عنوان يك گزينه جذاب و ایده آل در سيستم حمل و نقل به شمار روند. سیستم شناوري، سیستم رانشی و سيستم هدايت كننده سه ويژگي اصلي تكنولوژي مگ لو است. قطارهاي مگ لو از نيروي الكترو مغناطيسي استفاده مي كنند كه آنها را قادر مي سازد برروي خطوط خود معلق باشند كه این امر باعث كاهش قابل توجه ای از اصطكاك شده و در نتيجه سرعت بسيار زيادي را فراهم مي نماید. ركورد سرعت مگ لو در ژاپن به 581 كيلومتر در ساعت نیز رسیده است. همچنين مگ لو شرايط راحت و مناسبي را برای مسافرین ایجاد مي نمايد چرا که عدم وجود تماس بین قطار و خط، لغزش حرکت قطار را جذب نموده و آسایش بیشتر مسافرین را فراهم می نماید. مسافران در اين وسيله نقليه الكترو مغناطيسي با وجود سرعتي بالا، نسبت به سيستم هاي حمل و نقل ديگر ايمن تر هستند. همچنين به علت بالاتر بودن خط نسبت به سطح زمين، اين اطمينان حاصل مي شود كه هيچ گونه مانعي بر سر راه وجود نخواهد داشت. ركوردهاي ايمني بدست آمده از قطارهاي مگ لوی که تا به حال مورد بهره برداري قرار گرفته اند و ميلياردها مسافر را به مقاصد خود جابجا نموده اند، بيانگر عدم وجود خسارات جاني بوده است. بر خلاف دیگر وسایل حمل و نقل، به دلیل استفاده از انرژی الکتریکی(برق)، هیچ گونه آلودگی هوا در مسیر حرکت قطار مگ لو وجود نخواهد داشت که این مساله در مناطق پر ازدحام شهری که آلودگی هوا یک مشکل عمده تلقی می گردد نقطه قوت می باشد. كنترل از طریق انرژي الكتريكي نسبت به بسياري از منابع سوختي ديگر آسانتر و مؤثرتر بوده و به همين علت است كه در تكنولوژي غير تماسي، نيمرخ هاي فولادي نورد شده و ایجاد سر وصدا وجود نخواهد داشت. با توجه به اينكه در سيستم مگ لو، چرخ وجود ندارد، اين سيستم از لحاظ آلودگي صوتي ناشي از چرخ مبرا مي باشد. در تكنولوژي غيرتماسي، اتلاف انرژي به علت اصطكاك چرخ- ريل صورت نمي گيرد. وزن وسيله نقليه نيز به علت نبودن چرخ، محور و لوكوموتيو كمتر مي باشد. سيستم هاي مگ لو پتانسيل مناسبي را براي هماهنگي و يكنواخت ساختن رشد ترافيك فراهم مي سازند. اين سيستم ها تراكم و ترافيك عبور و مرور هوايي و زميني را با جايگزيني خود كاهش مي دهند. در خطوط مگ لو مساله اي بنام هزينه دسترسي به زير ساخت مسير وجود ندارد و اين عمل بدون نياز به هزينه انجام مي پذيرد. هزينه رانندگي قطار براي سيستم مگ لو با توجه به اينكه اين سيستم توسط خط و تجهيزات نصب شده در قطار بصورت اتوماتيك هدايت مي گردد، وجود نخواهد داشت. هزينه تعمير و نگهداري نیز بعلت عدم وجود تماس چرخ و ريل در مسير، كاهش مي يابد.

    منبع : http://www.maglev.ir



    ویدیو فلش آموزشی 1
    ویدیو فلش آموزشی 2
    ویدیو فلش آموزشی 3
    ویدیو فلش آموزشی 4
    ویدیو فلش آموزشی 5
    مهمترين لذت در زندگي، كمك به سايرين براي برنده شدن است. حتي اگر به قيمت آهسته تر رفتن و تغيير در نتيجه مسابقه اي باشد كه ما در آن شركت داريم

  2. کاربرانی که از پست مفید hossien سپاس کرده اند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 12th August 2010, 01:27 PM
  2. نماز و میدان مغناطیسی
    توسط *مینا* در انجمن مقالات مذهبی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 22nd July 2009, 04:01 PM
  3. مقاله: منشاء ميدان مغناطيسي زمين
    توسط بهناز در انجمن الکتریسیته ومغناطیس
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 4th November 2008, 04:27 PM
  4. خبر: واژگونی قطبی نزدیک است
    توسط diamonds55 در انجمن اخبار هنری
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 4th October 2008, 04:38 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •