دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: نوع گازهای خروجی از اگزوز ماشینها

  1. #1
    کاربر جدید
    رشته تحصیلی
    الکترونیک
    نوشته ها
    1
    ارسال تشکر
    0
    سپاس شده 2 در 1 پست
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array

    Lightbulb نوع گازهای خروجی از اگزوز ماشینها

    من می خواهم بدانم نوع و مقدار گازهاخروجی از ماشین های سبک وسنگین چی و چقدر است

  2. 2 کاربر از پست مفید sadrasadr سپاس کرده اند .


  3. #2
    یار همیشگی
    رشته تحصیلی
    مکانیک-ساخت و تولید
    نوشته ها
    3,478
    ارسال تشکر
    11,055
    دریافت تشکر: 9,616
    قدرت امتیاز دهی
    3352
    Array

    پیش فرض پاسخ : نوع گازهای خروجی از اگزوز ماشینها

    نقل قول نوشته اصلی توسط sadrasadr نمایش پست ها
    من می خواهم بدانم نوع و مقدار گازهاخروجی از ماشین های سبک وسنگین چی و چقدر است
    مونوکسید کربن
    هیدروکربن های نسوخته
    نیتروژن
    بخارات اب و سوخت
    و ....

    برای گازهای خروجی استاندارد وجود داره که بر اساس ان سطح بندی میشن مثل استاندارد اروپایی euro که الان سطح 4 و 5 هست. ایران هم این نوع استاندارد ها داره
    مهمترين لذت در زندگي، كمك به سايرين براي برنده شدن است. حتي اگر به قيمت آهسته تر رفتن و تغيير در نتيجه مسابقه اي باشد كه ما در آن شركت داريم

  4. کاربرانی که از پست مفید hossien سپاس کرده اند.


  5. #3
    دوست آشنا
    نوشته ها
    1,369
    ارسال تشکر
    10,247
    دریافت تشکر: 8,273
    قدرت امتیاز دهی
    34267
    Array
    setayesh shb's: جدید156

    پیش فرض پاسخ : نوع گازهای خروجی از اگزوز ماشینها

    موادی که از آنها به عنوان سوخت مورد استفاده در خودرو ها استفاده میشوند عبارت اند از:
    1-بنزین(Gasoline) (Petroleum)
    2-گازوئیل(Gas oil)
    3-گاز مایع(LPG) (Liquefied Petroleum Gases)
    4-گاز طبیعی فشرده شده(CNG) (saG larutaN desserpmoC)
    5-گاز طبیعی مایع(GNL) (saG larutaN deifeuqiL)
    توجه: عدد اکتان به عنوان یکی از مشخصه های سوخت می باشد که بیانگر مبزان مقاومت سوخت در برابر خود سوزی و اشتعال خود به خود است.یعنی هر چقدر عدد اکتان یک سوخت بالا تر باشد تمایل آن به خود سوزی کمتر خواهد بود.
    1-بنزين

    بنزین ا ز طریق پالایش نفت خام در طبقات بالایی برج تقطیر به دست می آ یدو هم از روش کراکینگ به دست می آید.در روش کراکینگ با شکستن مولکول هیدروکربن های بزرگ و سنگین مولکول هیدروکربن های کوچکتری به دست می آید. بنزین ترکیبی از: پنتان هگزان هپتان اکتان نونان و دکان است. با توجه به این که نقطه ی جوش سبکترین ماده ی بنزین یعنی پنتان 37 ﻭ سنگین ترین ماده ی بنزین یعنی دکان204 است بنابراین نقطه ی جوش بنزین بینºc37 تا ºc204است. برای جلوگیری از خود سوزی و اشتعال بنزین عدد اکتان آن را افزایش میدهند که به موجب تحقق این امر به آن تترا اتیل سرب4(5 H 2C) ﺎضافه می نمایند. البته باید توجه داشت که این ماده به شدت محیط زیست را آلوده می کند و برای انسان مضر است .زیرا در این حالت با سوختن بنزین ترکیبات آروماتیک تولید میشود. یک ماده ی دیگر برای افزایش عدد اکتان متانول (HO 3HC) است.
    گاهي درصدي از بنزين را به عنوان مكمل به بنزين اضافه مينمايند.
    2-گازوئيل:
    گازوئيل نيز تركيبي از هيدروكربن هاي مختلف ميباشد كه تبخير(نقطه ي جوش) آن از دمايCº 204 شروع شده و آخرين ماده ي آن در دمايCº 342 تبخير ميشود. در گازوئيل علاوه بر هيدرو كربن هاي خطي مثل پنتان هگزان هپتان نونان و دكان هيدروكربن هاي حلقوي و هيدرو كربن هاي زنجيره اي با ابعاد بزرگ و حجيم نيز وجود دارد. بايد توجه داشت كه عدد اكتان گازوئيل پايين است.
    3- گاز مايع:
    گاز مايع تركيبي از گاز بوتان و پروپان است. اين تركيب در دماي معمولي به صورت گاز ميباشد ولي هنگامي كه اين گاز در مخازن تحت فشار باشد به مايه تبديل ميشود.
    بايد توجه داشت كه عدد اكتان اين تركيب بين 90 الي 100 است كه اين عدد تقريبا عدد بالايي است. از لحاظ مسئله ي آلودگي بايد گفت كه به دليل نداشتن مواد سمي و هيدروكربن هاي نسوخته در گاز هاي خروجي اگزوز سوختي سالم تر از بنزين بوده و اثرات مخرب زيست محيطي آن كمتر است.
    4-گاز طبيعي فشرده:
    بيش از 80% گاز طبيعي از گاز متان (4HC) تشكيل ميدهد وبقييه ي آن شامل گاز اتان(6H 2C) مي باشد البته درصد ناچيزي را هم پروپان و بوتان تشكيل مي دهد.
    لازم به ذكر است كه ميزان آلايندگي گاز طبيعي فشرده(GNC) به مراتب از ساير سوخت ها كمتر مي باشد زيرا مولكول متان (4HC) كوچكترين هيدروكربن موجود مي باشد كه فقط از يك اتم كربن و چهار اتم هيدروژن تشكيل گرديده است و بايد توجه داشته كه هر چه قدر مولكول يك هيدروكربن بزرگتر باشد اولا تعداد اتم هاي كربن آن نسبت به هيدروژن هاي آن بيشتر بوده؟ و ثانيا در هنگام احتراق نمي تواند به خوبي با هوا تركيب گردد . كه اين موضوع باعث افزايش درصد توليد منوكسيد كربن و هيدرو كربن هاي نسوخته ناشي از احتراق ميشود .
    موادی که از آنها به عنوان سوخت مورد استفاده در خودرو ها استفاده میشوند عبارت اند از:
    1-بنزین(Gasoline) (Petroleum)
    2-گازوئیل(Gas oil)
    3-گاز مایع(LPG) (Liquefied Petroleum Gases)
    4-گاز طبیعی فشرده شده(CNG) (saG larutaN desserpmoC)
    5-گاز طبیعی مایع(GNL) (saG larutaN deifeuqiL)
    توجه: عدد اکتان به عنوان یکی از مشخصه های سوخت می باشد که بیانگر مبزان مقاومت سوخت در برابر خود سوزی و اشتعال خود به خود است.یعنی هر چقدر عدد اکتان یک سوخت بالا تر باشد تمایل آن به خود سوزی کمتر خواهد بود.
    1-بنزين

    بنزین ا ز طریق پالایش نفت خام در طبقات بالایی برج تقطیر به دست می آ یدو هم از روش کراکینگ به دست می آید.در روش کراکینگ با شکستن مولکول هیدروکربن های بزرگ و سنگین مولکول هیدروکربن های کوچکتری به دست می آید. بنزین ترکیبی از: پنتان هگزان هپتان اکتان نونان و دکان است. با توجه به این که نقطه ی جوش سبکترین ماده ی بنزین یعنی پنتان 37 ﻭ سنگین ترین ماده ی بنزین یعنی دکان204 است بنابراین نقطه ی جوش بنزین بینºc37 تا ºc204است. برای جلوگیری از خود سوزی و اشتعال بنزین عدد اکتان آن را افزایش میدهند که به موجب تحقق این امر به آن تترا اتیل سرب4(5 H 2C) ﺎضافه می نمایند. البته باید توجه داشت که این ماده به شدت محیط زیست را آلوده می کند و برای انسان مضر است .زیرا در این حالت با سوختن بنزین ترکیبات آروماتیک تولید میشود. یک ماده ی دیگر برای افزایش عدد اکتان متانول (HO 3HC) است.
    گاهي درصدي از بنزين را به عنوان مكمل به بنزين اضافه مينمايند.
    2-گازوئيل:
    گازوئيل نيز تركيبي از هيدروكربن هاي مختلف ميباشد كه تبخير(نقطه ي جوش) آن از دمايCº 204 شروع شده و آخرين ماده ي آن در دمايCº 342 تبخير ميشود. در گازوئيل علاوه بر هيدرو كربن هاي خطي مثل پنتان هگزان هپتان نونان و دكان هيدروكربن هاي حلقوي و هيدرو كربن هاي زنجيره اي با ابعاد بزرگ و حجيم نيز وجود دارد. بايد توجه داشت كه عدد اكتان گازوئيل پايين است.
    3- گاز مايع:
    گاز مايع تركيبي از گاز بوتان و پروپان است. اين تركيب در دماي معمولي به صورت گاز ميباشد ولي هنگامي كه اين گاز در مخازن تحت فشار باشد به مايه تبديل ميشود.
    بايد توجه داشت كه عدد اكتان اين تركيب بين 90 الي 100 است كه اين عدد تقريبا عدد بالايي است. از لحاظ مسئله ي آلودگي بايد گفت كه به دليل نداشتن مواد سمي و هيدروكربن هاي نسوخته در گاز هاي خروجي اگزوز سوختي سالم تر از بنزين بوده و اثرات مخرب زيست محيطي آن كمتر است.
    4-گاز طبيعي فشرده:
    بيش از 80% گاز طبيعي از گاز متان (4HC) تشكيل ميدهد وبقييه ي آن شامل گاز اتان(6H 2C) مي باشد البته درصد ناچيزي را هم پروپان و بوتان تشكيل مي دهد.
    لازم به ذكر است كه ميزان آلايندگي گاز طبيعي فشرده(GNC) به مراتب از ساير سوخت ها كمتر مي باشد زيرا مولكول متان (4HC) كوچكترين هيدروكربن موجود مي باشد كه فقط از يك اتم كربن و چهار اتم هيدروژن تشكيل گرديده است و بايد توجه داشته كه هر چه قدر مولكول يك هيدروكربن بزرگتر باشد اولا تعداد اتم هاي كربن آن نسبت به هيدروژن هاي آن بيشتر بوده؟ و ثانيا در هنگام احتراق نمي تواند به خوبي با هوا تركيب گردد . كه اين موضوع باعث افزايش درصد توليد منوكسيد كربن و هيدرو كربن هاي نسوخته ناشي از احتراق ميشود .
    موادی که از آنها به عنوان سوخت مورد استفاده در خودرو ها استفاده میشوند عبارت اند از:
    1-بنزین(Gasoline) (Petroleum)
    2-گازوئیل(Gas oil)
    3-گاز مایع(LPG) (Liquefied Petroleum Gases)
    4-گاز طبیعی فشرده شده(CNG) (saG larutaN desserpmoC)
    5-گاز طبیعی مایع(GNL) (saG larutaN deifeuqiL)
    توجه: عدد اکتان به عنوان یکی از مشخصه های سوخت می باشد که بیانگر مبزان مقاومت سوخت در برابر خود سوزی و اشتعال خود به خود است.یعنی هر چقدر عدد اکتان یک سوخت بالا تر باشد تمایل آن به خود سوزی کمتر خواهد بود.
    1-بنزين

    بنزین ا ز طریق پالایش نفت خام در طبقات بالایی برج تقطیر به دست می آ یدو هم از روش کراکینگ به دست می آید.در روش کراکینگ با شکستن مولکول هیدروکربن های بزرگ و سنگین مولکول هیدروکربن های کوچکتری به دست می آید. بنزین ترکیبی از: پنتان هگزان هپتان اکتان نونان و دکان است. با توجه به این که نقطه ی جوش سبکترین ماده ی بنزین یعنی پنتان 37 ﻭ سنگین ترین ماده ی بنزین یعنی دکان204 است بنابراین نقطه ی جوش بنزین بینºc37 تا ºc204است. برای جلوگیری از خود سوزی و اشتعال بنزین عدد اکتان آن را افزایش میدهند که به موجب تحقق این امر به آن تترا اتیل سرب4(5 H 2C) ﺎضافه می نمایند. البته باید توجه داشت که این ماده به شدت محیط زیست را آلوده می کند و برای انسان مضر است .زیرا در این حالت با سوختن بنزین ترکیبات آروماتیک تولید میشود. یک ماده ی دیگر برای افزایش عدد اکتان متانول (HO 3HC) است.
    گاهي درصدي از بنزين را به عنوان مكمل به بنزين اضافه مينمايند.
    2-گازوئيل:
    گازوئيل نيز تركيبي از هيدروكربن هاي مختلف ميباشد كه تبخير(نقطه ي جوش) آن از دمايCº 204 شروع شده و آخرين ماده ي آن در دمايCº 342 تبخير ميشود. در گازوئيل علاوه بر هيدرو كربن هاي خطي مثل پنتان هگزان هپتان نونان و دكان هيدروكربن هاي حلقوي و هيدرو كربن هاي زنجيره اي با ابعاد بزرگ و حجيم نيز وجود دارد. بايد توجه داشت كه عدد اكتان گازوئيل پايين است.
    3- گاز مايع:
    گاز مايع تركيبي از گاز بوتان و پروپان است. اين تركيب در دماي معمولي به صورت گاز ميباشد ولي هنگامي كه اين گاز در مخازن تحت فشار باشد به مايه تبديل ميشود.
    بايد توجه داشت كه عدد اكتان اين تركيب بين 90 الي 100 است كه اين عدد تقريبا عدد بالايي است. از لحاظ مسئله ي آلودگي بايد گفت كه به دليل نداشتن مواد سمي و هيدروكربن هاي نسوخته در گاز هاي خروجي اگزوز سوختي سالم تر از بنزين بوده و اثرات مخرب زيست محيطي آن كمتر است.
    4-گاز طبيعي فشرده:
    بيش از 80% گاز طبيعي از گاز متان (4HC) تشكيل ميدهد وبقييه ي آن شامل گاز اتان(6H 2C) مي باشد البته درصد ناچيزي را هم پروپان و بوتان تشكيل مي دهد.
    لازم به ذكر است كه ميزان آلايندگي گاز طبيعي فشرده(GNC) به مراتب از ساير سوخت ها كمتر مي باشد زيرا مولكول متان (4HC) كوچكترين هيدروكربن موجود مي باشد كه فقط از يك اتم كربن و چهار اتم هيدروژن تشكيل گرديده است و بايد توجه داشته كه هر چه قدر مولكول يك هيدروكربن بزرگتر باشد اولا تعداد اتم هاي كربن آن نسبت به هيدروژن هاي آن بيشتر بوده؟ و ثانيا در هنگام احتراق نمي تواند به خوبي با هوا تركيب گردد . كه اين موضوع باعث افزايش درصد توليد منوكسيد كربن و هيدرو كربن هاي نسوخته ناشي از احتراق ميشود .
    موادی که از آنها به عنوان سوخت مورد استفاده در خودرو ها استفاده میشوند عبارت اند از:
    1-بنزین(Gasoline) (Petroleum)
    2-گازوئیل(Gas oil)
    3-گاز مایع(LPG) (Liquefied Petroleum Gases)
    4-گاز طبیعی فشرده شده(CNG) (saG larutaN desserpmoC)
    5-گاز طبیعی مایع(GNL) (saG larutaN deifeuqiL)
    توجه: عدد اکتان به عنوان یکی از مشخصه های سوخت می باشد که بیانگر مبزان مقاومت سوخت در برابر خود سوزی و اشتعال خود به خود است.یعنی هر چقدر عدد اکتان یک سوخت بالا تر باشد تمایل آن به خود سوزی کمتر خواهد بود.
    1-بنزين

    بنزین ا ز طریق پالایش نفت خام در طبقات بالایی برج تقطیر به دست می آ یدو هم از روش کراکینگ به دست می آید.در روش کراکینگ با شکستن مولکول هیدروکربن های بزرگ و سنگین مولکول هیدروکربن های کوچکتری به دست می آید. بنزین ترکیبی از: پنتان هگزان هپتان اکتان نونان و دکان است. با توجه به این که نقطه ی جوش سبکترین ماده ی بنزین یعنی پنتان 37 ﻭ سنگین ترین ماده ی بنزین یعنی دکان204 است بنابراین نقطه ی جوش بنزین بینºc37 تا ºc204است. برای جلوگیری از خود سوزی و اشتعال بنزین عدد اکتان آن را افزایش میدهند که به موجب تحقق این امر به آن تترا اتیل سرب4(5 H 2C) ﺎضافه می نمایند. البته باید توجه داشت که این ماده به شدت محیط زیست را آلوده می کند و برای انسان مضر است .زیرا در این حالت با سوختن بنزین ترکیبات آروماتیک تولید میشود. یک ماده ی دیگر برای افزایش عدد اکتان متانول (HO 3HC) است.
    گاهي درصدي از بنزين را به عنوان مكمل به بنزين اضافه مينمايند.
    2-گازوئيل:
    گازوئيل نيز تركيبي از هيدروكربن هاي مختلف ميباشد كه تبخير(نقطه ي جوش) آن از دمايCº 204 شروع شده و آخرين ماده ي آن در دمايCº 342 تبخير ميشود. در گازوئيل علاوه بر هيدرو كربن هاي خطي مثل پنتان هگزان هپتان نونان و دكان هيدروكربن هاي حلقوي و هيدرو كربن هاي زنجيره اي با ابعاد بزرگ و حجيم نيز وجود دارد. بايد توجه داشت كه عدد اكتان گازوئيل پايين است.
    3- گاز مايع:
    گاز مايع تركيبي از گاز بوتان و پروپان است. اين تركيب در دماي معمولي به صورت گاز ميباشد ولي هنگامي كه اين گاز در مخازن تحت فشار باشد به مايه تبديل ميشود.
    بايد توجه داشت كه عدد اكتان اين تركيب بين 90 الي 100 است كه اين عدد تقريبا عدد بالايي است. از لحاظ مسئله ي آلودگي بايد گفت كه به دليل نداشتن مواد سمي و هيدروكربن هاي نسوخته در گاز هاي خروجي اگزوز سوختي سالم تر از بنزين بوده و اثرات مخرب زيست محيطي آن كمتر است.
    4-گاز طبيعي فشرده:
    بيش از 80% گاز طبيعي از گاز متان (4HC) تشكيل ميدهد وبقييه ي آن شامل گاز اتان(6H 2C) مي باشد البته درصد ناچيزي را هم پروپان و بوتان تشكيل مي دهد.
    لازم به ذكر است كه ميزان آلايندگي گاز طبيعي فشرده(GNC) به مراتب از ساير سوخت ها كمتر مي باشد زيرا مولكول متان (4HC) كوچكترين هيدروكربن موجود مي باشد كه فقط از يك اتم كربن و چهار اتم هيدروژن تشكيل گرديده است و بايد توجه داشته كه هر چه قدر مولكول يك هيدروكربن بزرگتر باشد اولا تعداد اتم هاي كربن آن نسبت به هيدروژن هاي آن بيشتر بوده؟ و ثانيا در هنگام احتراق نمي تواند به خوبي با هوا تركيب گردد . كه اين موضوع باعث افزايش درصد توليد منوكسيد كربن و هيدرو كربن هاي نسوخته ناشي از احتراق ميشود .
    ویرایش توسط معاون بخش اختراعات : 1st April 2013 در ساعت 09:03 PM

  6. 6 کاربر از پست مفید setayesh shb سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تولید برق از گرمای تلف شده موتور
    توسط setayesh shb در انجمن ایده های نخبگان ایرانی
    پاسخ ها: 38
    آخرين نوشته: 14th July 2014, 08:55 PM
  2. عیب یابی موتور ماشین از طریق رنگ دود اگزوز
    توسط BaAaroOoN در انجمن مباحث فنی و تخصصی خودرو
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 18th September 2012, 11:42 AM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 27th March 2012, 05:56 AM
  4. نحوه كار كرد اگزوز
    توسط Asghar2000 در انجمن مجموعه تولید قدرت خودرو
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 24th March 2010, 05:49 PM
  5. 2 جوان گلستاني دستگاه سيستم هوشمند اگزوز هود شيميايي اختراع كردند
    توسط moji5 در انجمن جدیدترین دستاوردهای نخبگان ایرانی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 21st October 2009, 06:18 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •